SABAH-AKŞAM LEV ENZELNÂ OKUMANIN FAZİLETİNİ BİLDİREN HADİSİN SIHHAT DURUMU
Konuyla ilgili hadis şöyledir:
عَنْ مَعْقِلِ بْنِ يَسَارٍ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: " مَنْ قَالَ حِينَ يُصْبِحُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ: أَعُوذُ بِاللهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، ثُمَّ قَرَأَ الثَّلَاثَ آيَاتٍ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْحَشْرِ، وَكَّلَ اللهُ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى يُمْسِيَ، إِنْ مَاتَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مَاتَ شَهِيدًا، وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُمْسِي كَانَ بِتِلْكَ الْمَنْزِلَةِ "
Ma'kıl b. Yesâr'dan rivayete göre Rasûlullah (s.a.v) buyurdu ki: "Kim sabahladığı zaman üç kez 'Eûzü billahi's-Semi'i'l-Âlimi mine'ş-şeytani'r-racim (kovulmuş şeytandan, herşeyi işiten ve bilen Allah'a sığınırım) der, sonra da Haşr suresinin sonundan üç ayet (Lev enzelnâ) okursa, Allah o kimseye 70.000 nelek vazifeli kılar da, akşamlayıncaya kadar ona rahmet dileğinde bulunurlar. O gün ölürse şehit olarak ölür. Bunları akşam söylerse, aynı durumda olur."
Hadis şu kaynaklarda senediyle rivayet edilmiştir: Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, no: 20306; Dârimî, Müsned, no: 3628; Tirmizî, el-Câmi', no: 2922.
Üç kaynakta da hadis Hâlid b. Tahmân tarîkıyle rivayet edilmiştir. Hâlid, vefatından on yıl önce ihtilata maruz kalan bir ravidir. İhtilatın evvelinde sika idi. İhtilat döneminde ise her türlü telkini kabul ettiği söylenir. Bununla birlikte Ebû Dâvud ve Ebû Hâtim, Hâlid'in hasen olduğu düşüncesindedirler.
Hâlid'in bu durumundan dolayı hadise "zayıf" hükmü verenler olduğu gibi, gerek Tirmizî nüshalarından birinde, gerek başka âlimler tarafından ise "hasen" diye hükmedilmiştir. Doğrusunu Allah bilir.
Hadis hakikatte hasen ise, kendisiyle amel edilmesi caizdir, müstehaptır. Zayıf ise de sabah akşam Haşr sûresinin son üç âyetini okumak müslümana bir zarar vermez, zikir ve kıraat faziletine ulaştırır. Ancak hadis zayıf iken bunun kesin bir sünnet olduğunu iddia etmek ve bunu inkâr edenleri "hadisi/sünneti inkâr etmek"le suçlamak doğru olmaz.
Yorumlar
Yorum Gönder